mandag 28. juni 2010

Kjøkken..før og etter..

Hei alle bloggvenner! Håper dere har det fint og koser dere nå som sommeren endelig er kommet. I dag tenkte jeg å vise dere hvordan det ser ut på kjøkkenet i feriehuset, det blir kanskje en liten nedtur i forhold til glassverandaen..hihi.. Det er ikke gjort noen drastiske forandringer siden vi overtok huset for 6 år siden, skapene fra Ikea var her fra før..de er av den billigste og kjedeligste sorten. De var gråmalte fra før og ble først malt med butinox Dun som resten av rommene, men nå har vi akkurat malt et nytt strøk med en annen nyanse som jeg ble veldig fornøyd med, den kommer ikke ikke så godt frem på bildene siden rommet har litt dårlig lys. Fargekoden er 0502Y fra Nordsjö, på murveggen ved komfyren brukte jeg samme farge, men med høyere glans (vannbasert oljemaling med glans 70).
De 2 gamle stolene kjøpte jeg på Fretex, de var dyre og kostet 1500. Det er solide stilmøbler med løveføtter trukket i et rødstripete ullstoff, den fargen passer jo ikke inn her så jeg kjøpte sengetepper billig på KID beregnet på enkeltseng som jeg har lagt over. På vinteren legger jeg en saueskinnfell i hver stol. Bordet kjøpte jeg på et loppemarked for 75 kroner og har ikke gjort annet enn å male bordplaten hvit.

Kjøkkenet er ganske stort, der kjøkkenbordet står nå, var det inngangsparti i gamle dager. Huset hadde 2 innganger. Jeg ønsker meg en gammel kjøkkeninnredning en gang i fremtiden og skulle gjerne ha byttet ut laminatgulvet med et laminatgulv i en farge som jeg har sett på som heter Distressed White Oak fra Pergo, det ser ut som et litt slitt hvitt tregulv. Faktisk så ligger også det orginale tregulvet under, så det er også en mulighet å bruke det. Men siden det er såpass mye tråkk på kjøkkenet så vet jeg hvor lite praktisk det er med hvitmalt tregulv akkurat her.

Den gamle vedkomfyren fra Husquarna fungerer kjempebra, den fyrer vi masse i når det er kaldt på vinteren samt til matlaging. Bak forhenget som Britt har sydd for meg er det en vedkurv, stoffet er kjøpt på Marie France. Trådhyllen på veggen er kjøpt på Himmelrommet, den var ikke dyr ca.300-400 kroner for 5 år siden. Krydderhyllen er kjøpt på loppemarked for 10 kroner, den var trehvit og ble malt lyserosa.


Mange av kjøkkenredskapene er kjøpt på loppemarked. Metallboksen med urter er ny og kjøpt på Black Design (169.-)


Oppvaskstativet bestilte jeg fra USA, det kostet ca.300.- inkl. frakt. Den gamle svenske vekten har jeg fått av en snill veninne. Vegghyllen kjøpte jeg på finn.no for 150.- kroner og de gamle kakeboksene er kjøpt på Ransäter Brukt og Antikk messe. Hvert år så arrangeres denne messen og det ca. 300 boder som selger alt mulig rart. Hvis du klikker her, kan du lese mer om årets messe.

Skiltet bestilte jeg fra England for en del år siden, krusene til 10.- stk ble kjøpt på salg. Tallerkenhyllen er kjøpt på loppemarked for 15 kroner. Det gamle rosa pyntehåndklet med vakker brodering er fra Australia og kjøpt på auksjon for rundt 100.- kroner.

Den lysegrønne gamle vegghyllen betale jeg 30 kroner for på et loppemarked. Det hvite pyntehåndklet med frynser og monogram er kjøpt på Himmelrommet og over det henger et lite gammelt linhåndkle fra USA nydelig brodert med blomster. Pyntetingene i glass på hyllen er kjøpt billig på loppemarkeder.


Trillebordet er kjøpt for 50 kroner på loppemarked, det var brunt og ble malt hvitt. Bestikket i metall ble kjøpt for 100 kroner på loppemarked, norgesglassene og det lille hvite kurvbrettet er også kjøpt billig på loppemarked. Det store lysegrønne brettet med blomstermotiv, den turkise trådkurven og dekktallerknene med blomster på hyllen under er kjøpt på Himmelrommet til hyggelige priser.

Skapet med glassdører ble kjøpt billig på loppemarked, malt hvitt og Britt sydde gardiner. Det var bare så deilig å få skjult den stygge sikringsboksen!


Slik så kjøkkenet ut på visningsdagen før vi kjøpte huset.

Ønsker dere en flott uke og en riktig god ferie til alle som enten er på ferie eller straks skal! Ta vare på hverandre og nyt hver eneste sommerdag!



26 kommentarer:

  1. Hei. For eit stort og deilig kjøkken. Skikkelig flott gammel vedkomfyr også og eg likte godt trådhylla på veggen. Mange flotte ting rundt omkring, sonn som vekta og hyllene og oppvaskstativet, og så smart med det skapet over sikringsboksen da !
    Ønsker deg fortsatt god sommer. Vi har vert et påa dager på hytta, før det et par dager i Tønsberg. Nå blir vi litt hjemme.
    Klem fra Sigfrid

    SvarSlett
  2. hei.
    nydelig kjøkken du har med masse herlig detaljer,så deilig det må være med et stort kjøkken,
    ønsker deg herlige sommerdager.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Kjempekoselig sommerhuskjøkken,såå koselig med de rosa trekkene over stolene og herlig med vedovn. Godt med stort kjøkken,i sommerhuset mitt er det alt for lite. :)Klem.

    SvarSlett
  4. Hei,Jorunn.Det skal en del til for å bli flottere enn glassverandaen,men jeg synes kjøkkenet er stort og fint.Mange flotte ting du har kjøpt på loppis også.Vi har også et mindre pent sikringsskap på hytta.Har hatt planer om å bygge det inn.Når jeg ser hvordan dere har gjort det får jeg lyst til å gå i gang.Klem

    SvarSlett
  5. Sjarmerende og koselig. Massevis av sjarm og så mange spennende skatter du har samlet. Likte kjøkkenet ditt supergodt! :)

    Nyt deilige sommerdager!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  6. For en herlig og inspirerende kjøkken dere har. Og mange fine detaljer.
    Likte trådhylla du har over komfyren/ ovn.

    Stor klem fra meg.

    SvarSlett
  7. Så kjempekoselig sommerkjøkken, masse flotte detaljer. Likte godt trådhylla :)
    Klem fra Elin

    SvarSlett
  8. Hei på deg!
    Ikke snakk om å føle skuffelse over dette Jorunn - såååå koselig kjøkken du har!!! Et sommerkjøkken som vi alle sammen kan misunne deg, med herlige detaljer over alt! Sukk, nydelig spør du meg!

    Koser meg hjemme i Nordfjord på ferie. Dagene raser så alt for fort avsted, fylt med oppussingsprosjekt i huset etter besta og besten, skattejakt i gardfjøs og i løe og litt slaraffenliv innimellom... ;o) Nyter dagene til fulle :-D

    Ønsker deg herlige sommerdager!

    Goklem fra Hildegunn

    SvarSlett
  9. Du er bare så utrolig flink! Helt nydelig var det! Du er så flink til å gjøre det beste ut av et nokså dårlig utgangspunkt!

    SvarSlett
  10. Åååå, så fint du har gjort!! Och vilken superbra idé med skåpet för att dölja propparna. Vårt är inmonterat i väggen så vi har samma struktur och färg som själva väggen och sen bara en hasp - skönt, proppskåp är så otroligt fula!!

    Mycket mysigt kök, hoppas du får golvet du drömmer om, det hade blivit kronan på verket!

    Stor kram till både dig och P, från mig och S

    SvarSlett
  11. Hej söta vän!!!
    Nu va det längesedan jag va inne & hälsade på. Jag är inte den starkaste bloggaren eller besökaren just nu, men det betyder INTE att jag glömt bort dig eller nått..Åh NEJ!! Du finns i mina tankar ska du veta!!!

    jag blir helt salig av dina UNDERBARA bilder! Jag bara ÄLSKAR din stil!!! Önskar att jag kunde ha det lika vackert som du!!!

    Hoppas att du mår bra & att du har det bra!!
    Önskar dig en underbar fortsättning på veckan & vill ge dig en varm kram & ett stort TACK, för din fina vänskap!!!!
    Kram till dig min vän från din vän Tina

    SvarSlett
  12. For et flott kjøkken! Hjemmekoselig og fullt av herlige detaljer. Likte spiseplassen veldig godt - så for meg lange, gode feriefrokoster. Takk for titten :-)

    SvarSlett
  13. Hvilken drøm av et kjøkken det ble. Helt supert. Og når man kan bekle kjøkkenet med så mange flotte loppisfunn som du har, så blir det helt unikt. Har frydet meg over bildene du viser og sukker henført ... suuuukkk ;-)

    Kos deg med sommerdagene.

    Klem Marit

    SvarSlett
  14. Et utrolig koselig kjøkken dere har og dine bruktfunn er jo virkelig prikken over ien :-)
    du er heldig som har et stort og godt kjøkken, og den ovenen *smelt*...

    Ønsker deg en fiiin onsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  15. Du har det bare kjempekoselig på kjøkkenet ditt:)
    kos deg i sommer..
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  16. Hei :-)

    Så mange fine detaljer :-) Koselig kjøkken :-)
    Ønsker deg en fortsatt fin uke :-)


    Klem

    SvarSlett
  17. Her var det forvandlig må jeg si...det ble utrolig fint da:) Så mange fine ting du har
    Skjønner godt dere koser ddre der ja...

    Ønsker deg en fin sommer:)
    Klem fra Katharina

    SvarSlett
  18. Så fint du fått det!
    Roligt med för och efterbilder.
    Visst är det kul med loppis,!!! Du har funnit en hel del förstår jag, mycket nytt i gammal stil har du också.
    Kul att läsa bloggen din.
    Haregott!

    SvarSlett
  19. Lovely space for cooking Jorunn !
    Love ♥RINI♥

    SvarSlett
  20. Så utrolig koselig kjøkken ☺ Stort og lyst, med mange herlige detaljer. Regner med det er herlig å tilbringe sommerdagene her.
    Klem fra Fru Strøm

    SvarSlett
  21. Så koselig du har det på kjøkkenet! Masse lekre saker :). Jeg elsker loppis, men det er ingen av de på Mo i Rana der jeg bor. Kanskje like greit, for muligheten er stoooor for at huset vårt hadde blitt fullt ganske fort, hihi. Kjempesmart det du har gjort for å skjule sikringsboksen! Ble lekkert!
    God sommer til deg og dine :)
    Klem fra Lise
    Ps. giveaway inne hos meg!

    SvarSlett
  22. Hei Jorunn
    Så nydelig kjøkken... Likte det veldig godt, både størrelsen, fargene og alle de flotte detaljene du har :) og likte godt ideen med sikringsboksen! Ønsker deg en fortsatt strålende helg, og sommer... Klem fra Mette

    SvarSlett
  23. Ja, da er jeg tilbake til hverdagen i Oslo, og det kjennes helt greit! Fikk i dag den lykkelige meldingen om at jeg får låne kolonihagen til sjefen min i år også, så om et par uker flytter jeg inn i Portveien igjen :o) Å bo i kolonihagen er som en egen liten ferie, selv om jeg skal jobbe som vanlig - snakk om lykke:o)

    Ha en herlig uke!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  24. Hei hei :))

    Olala!!!! wow så flott da , så flink du er til å lage til!! Likte kjempegodt hyllen over ovnen...

    Takk for koselig kommentar inne hos mej , blir så misunnelig hver gang jeg er inne her og ser dine flotte madonnaer!!! Smil :))

    Ønsker dej en superfin uke :))

    Klem Hege :))

    SvarSlett
  25. Hei, så flotte bilder fra feriehuset! Så du hadde kommentert inne hos Gro på Himmelrommet og måtte se hvem du var. Hvor langt er det til Ransäter Brukt og Antikk messe fra Oslo, ser den arrangeres om ikke så lenge. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  26. You are eligible for all services without having to sign a long term contract.

    The name Blu-Ray comes from the blue laser that is used to read info from a Blu-Ray formatted disc.

    One of the best things about this telephone service is the convenience of keeping your own telephone number and telephones.



    Here is my website :: oceanic cable blog

    SvarSlett