torsdag 27. mai 2010

♥Guttungen min♥

I mangel av noen små søte barn å vise bilder av, så viser jeg noen bilder av "guttungen" min, Papito. Han er alltid med til Sverige, i tillegg til å være min største beundrer er han også min store beskytter...må jo passe på mamman sin! Han fyllte 6 år 1 februar og er hannhund nr.2 av rasen Rhodesian Ridgeback. Har du lyst til å vite mer om rasen, kan du besøke raseklubben vår.

Han måtte fjerne familiejuvelene like før jul ifjor etter at han fikk forstørret prostata og dermed er også faren for vektøkning sterkt tilstede. Han elsker å løpe, men jeg føler det blir litt risikosport med han festet i springeren på sykkelen så nå har vi begynt med biltrim. Dette er ikke noe jeg anbefaler til hvem som helst siden man må være ytterst forsiktig og heller ikke overdrive. Vi kjører på øde enveiskjørte nedlagte skogsbilveier...de har et veldig fint og mykt underlag for hund å løpe på og det er hundrevis av de i nærheten. Han løper løs enten ved siden av bilen eller foran. Jeg kjører i et vanlig rolig sykkeltempo, men drar på 1-2 minutter innimellom (da løper han ved siden av bilen) så kroppen får strukket skikkelig ut. Holder aldri på mer enn en halvtime og det må være om morgenen før det blir for varmt. Det er små bekker der jeg kjører så han får tilgang til å drikke litt (ikke for mye) underveis.

I forrige innlegg så fortalte jeg om den nye Mjönäs Djurklinik som har åpnet rett i nærheten...hvilken lykke!!! Det er en trygghet å ha en så velutstyrt klinikk om det skulle skje noe. Det jeg er aller mest redd for er huggormbitt...jeg så forresten en liten en for et par dager siden...grøss og gru! Det er et par fra Nederland som heter Richard og Karlyn van Dordrecht som har kjøpt en nedlagt barneskole og startet en dyreklikk for smådyr, men planen er hvis alt går bra så vil det også bli egen avdeling for hester og også tilby øyeblikkelig hjelp 24 i døgnet. Richard er hestetannlege og Karlyn er mikrobiolog, de har foreløpig ansatt 1 veterinær. Jeg gikk inn på klinikken i utgangspunktet for å spørre om åpningstider osv, men endte opp med å få en full omvisning av eieren. Richard viste meg også hvordan det digitale røntgenutstyret fungerte og fikk se hjertet på hund og tarmer på katt. Et utrolig hyggelig og interessant besøk!! Det var forresten en pasient der under mitt besøk, en hund som hadde blitt...bitt av en huggorm!!..håper det gikk bra!

Huffda, det ble visst litt sent igjen...klokken er nå 03.22..fuglene har våknet og det er kanskje på tide å legge seg....nattinatt...

11 kommentarer:

  1. Ååå, så fin han är!! Längtar så mycket efter vår när jag ser stora fina hanhundar!
    Nu är det inte många veckor kvar tills vår Scooby kommer hem *lycka*

    Ha en fortsatt fin torsdag och ta hand om er och en extra nospuss till den fyrbenta snyggingen!

    Kram ia

    SvarSlett
  2. Fantastisk vakker hund!! Vår Jack Russel fikk også fjernet sine juvelser for et års tid siden og det merkes på vekten ja.. Prosentvis blir det fort MYE på en liten hund. Så nå er det diettfor og så mange løperunder som mulig ;0) Men huggormen gjør desverre at jeg ikke tør løpe i skogen med han.. Det må være "gull" å ha en dyreklinikk rett i nærheten! Ønsker deg og Papito en strålende dag!

    SvarSlett
  3. håper du og lillegutt har fått dere en god natt søvn..-)

    SvarSlett
  4. Nydelig hund du har,må være betryggende å ha dyreklinikk i nærheten. Såå flott det er i huset ditt i Sverige,flink er du. Ha en god dag.:)Klem.

    SvarSlett
  5. Hej vännen.
    Men jisses vilken vacker hund!! Vilka underbara drag han har!!! Förstår att det är din älskling!!!
    Hoppas att ni mår bra & att ni får en underbar dag!!!
    Varm kram Tina

    SvarSlett
  6. Huh, glad det ikke mer meg som får biltrening, hehe. Artig variant :-)

    Det er ikke noe moro når de små blir skadet. Her i huset har vi en stakkars pus (Selma) som har vært hos veterinæren to ganger på to måneder pga bitt i år. Heldigvis ingen orm innblandet, men er uansett ikke noe moro (eller billig). Betryggende og ha døgnservice hos dyrlegen :-)

    Ha en fin dag :- )

    Busteklem

    SvarSlett
  7. Så søt hund :)
    Hund er bare kjekt :)

    Klem fra meg..

    SvarSlett
  8. Så fin hund du har, så koselig med dyr :)
    Naboen vår har også sånn hund, den er kjempe snill.
    Våres 3 tibbegutter hopper opp til hodet hans for å hilse, det finne han seg i :) Men han skjønner ikke hvordan han skal leke med de små med de lange beina sine, blir liksom litt klønete.
    Ha det fint.
    Klem fra Elin

    SvarSlett
  9. For en nydelig guttevovs dere har, herlig ! ♥
    Så smart med biltrim, hihi... Godt at det er en klinikk i næreheten i tilfelle uhellet skulle være ute. Så hyggelig at du fikk omvisning da. :)

    For en vakker nye header du har fått, der skulle jeg gjerne ha sittet og kost meg en varm sommerkveld. ♥

    Skal ta en titt på den sinklampen i innlegget ditt en gang til, den så veldig fin ut syntes jeg. ♥ Veldig snilt av deg at du vil kjøpe med en hvis det skulle vært aktuelt. ♥ Men det trenger du ikke da. ;)

    Nå må du få lagt deg litt før i kveld da Jorunn, så skal jeg love at jeg prøver å gjøre det samme. Hehe... :)

    God klem fra Anette ♥

    SvarSlett
  10. Hei Jorunn
    Å, så nydelig header du har laget deg, den likte jeg veldig godt ♥ så sommerlig og romantisk!!! Så flott Papito er, jeg elsker hunder – er nok menneskets beste venn ja :o) å kjekt med en dyreklinikk i nærheten, hørtes ut som trivelige mennesker. Mange flott bilder du viser, herlig med inspirasjon… Ønsker deg en flott fredag og helg som kommer, klem fra Mette

    SvarSlett
  11. Hei Jorunn

    Det var fint å se bildene du tok av Papito under bil-treningen. Ser kjempefint ut og han liker det, uten tvil. Stor nuss til deg og Papito fra Berit og de brune damene :o)

    SvarSlett