fredag 14. januar 2011

Jeg hatt øyekontakt med en ulv idag!!!!

Dette her må jeg bare dele med dere, jeg har ikke helt landet etter dagens mektige opplevelse selv om den ble i overkant spennende pga hundene! Min veninne og jeg var ute med hundene ved 11 tiden idag bare 5 minutters kjøring fra huset. Jeg nevner ikke akkurat hvor siden det er et kjent sted og ulvejakta starter i morgen. Vi gikk og ruslet langs veien, alle hundene var løse og lekte litt bak oss. Plutselig så ser jeg en skygge som jeg først tror er en elgkalv bak noen trær 50 meter unna oss. Jeg sier rolig til min veninne...det står en elg nede på stien nedenfor oss, jeg hadde ikke før sagt det før jeg ser hva som blir godt synlig når den kommer travende på  en strekning helt uten trær (alle trærne ble hogd ned i fjor høst) og fremdeles med en dempet rolig stemme: fy faen Berit..det er en ulv, få tak i hundene...inn i bilen!!! Bilen stod faktisk 2 meter fra oss, det ble en hektisk aktivitet..men alle 3 hundene var i bilen i løpet av 1 minutt...de så aldri ulven, det var det bare jeg som gjorde. Min veninne fikk dessverre ikke sett den, hun hadde mer enn nok med å få sine 2 hunder inn i bilen. Jeg hadde kameraet hengende rundt rundt halsen og tok meg tid til å ta 2 bilder imens jeg loset min egen hund inn i bilen. Jeg gleder meg til å vise min veninne bildene...så da jeg skal se på bilene så kommer det opp en melding på kameraet "sett inn minnekortet". Ååååååneeei,ååneiiii...jeg kan nesten ikke tro det!! Jeg har aldri glemt igjen minnekortet i pc'en før, men det klarte jeg idag av alle dager...dagen jeg fikk øyekontakt med en stor flott hannulv....ja, det var nesten så jeg begynte å gråte for dette har jeg drømt om i mange år. Vi var veldig heldige som fikk hundene i sikkerhet for det kunne ha blitt en tur til veterinæren om hundene hadde bestemt seg for å løpe etter. Jeg har alltid lurt på hvordan de ville ha reagert om de en ulv en gang, hadde de blitt stående eller hadde de løpt etter? Jeg har hørt historier om jakthunder som har løpt tilbake til hytta etter å ha kjent lukten av ulv. Vi har hunder av rasen Rhodesian Ridgeback som tidligere ble brukt under løvejakt i Afrika, de kan være ganske tøffe og de vi har synes det er veldig moro å løpe etter vilt hvis de skulle fått sjansen. Vi var egentlig ikke så redde siden de var 3 hunder og dette var en enslig ulv på vandring, men så klart hadde bare en av hundene bestemt seg for å løpe etter alene så kunne det ha gått galt.

Skulle ønske dette her var mitt bilde, men det er lånt fra Miljøstatus ...den jeg så idag var lik denne...kanskje litt kraftigere og mer pels. Det var som nevnt en stor hannulv, høyere enn hannhunden min og han er 74-75 cm høy...jeg skvatt faktisk litt da jeg så hvor stor den var! Den så ut til å være i godt hold, den travet rolig hele tiden, løp aldri, tittet litt opp mot oss. Den virket ikke spesielt redd selv da den kom ut fra trærne ut i en helt åpen lysning. Jeg gikk ned på veien der ulven hadde vært og fulgte sporene litt, ikke fordi jeg trodde den kom igjen, men bare for å se og ta litt bilder av sporene. 
Bare for å illustere hvor nærme vi var så har jeg tegnet opp avstanden.
 Her er et fotavtrykk, jeg la en fløyte ved siden av det.
Har egentlig ikke tid til dette innlegget, holder på med lørdagsmenyen og har besøk...men dere vet hvordan det er når man bare måå legge ut noe..og det kjapt..hehe....Ønsker mine nye følgere hjertlig velkomne, kjempegøy at dere har lyst til å følge meg!! Jeg skal snart ta en solid bloggrunde, gleder meg!! Forstatt GOD HELG!

23 kommentarer:

  1. men å åå for en spennende naturopplevelse du hadde i dag. må jo være er drøm,
    så flott, håper han slipper unna jeger da,
    syntes ulv er flotte dyr.
    håper du får et blink skudd en gang, hadde vært så moro,
    men denne opplevelsen siter nok i kroppen en stund,
    ønsker deg en fin kveld,
    å takk for at du delte med oss, klart du måtte fortelle dette.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Så utrolig spennende da :-) OG så utrolig synd at du ikke hadde minnebrikken med deg :-/ Men du har nok helt sikkert lagra bildet inni deg for alltid :-D

    Kos deg med besøk og ha en trivelig kveld - klem Siv

    PS Håper du har fått med deg kommentaren min på tallerkenhylleinnlegget ditt

    SvarSlett
  3. Det var litt av en spennende opplevelse...og synd du ikke fikk tatt bilder!!!

    ha en fin helg :o)

    SvarSlett
  4. Wow for en opplevelse ... var dere ikke redde? Men så utrolig dumt du ikke hadde minnebrikken i kamera...

    Dette vil dere nok huske lenge..

    god helg ..kos dere med gjestene..

    klemmer

    SvarSlett
  5. Huff så uhyggelig!!! Liker ikke disse ulvene, jeg. Og de kommer stadig nærmere og nærmere befolkninga. Har sluttet å gå tur i skogen etter at det har blitt observert ulv i mitt hjemområde ved flere anledninger.

    Ha en flott helg!!!

    Hilsen
    Marianne

    SvarSlett
  6. Wow jeg tenker adrealinet pumpet i det øyeblikket...så synd med minnekortet..glemmer nok ikke det igjen..
    kos deg med besøk...
    klemklem

    SvarSlett
  7. Wow,så utrolig gøy da...Ulven har alltid facinert meg. Syns den er et flott og praktfullt dyr!
    Har sett ulv selv i barndommen når jeg vokste opp på Hedmarken, men ikke så nærme som du var idag:)
    Håper bare de kan få være i fred i naturen:)

    Ønsker deg en fortsatt strålende helg.

    Klem Milla

    SvarSlett
  8. OJOJOJ!!! For en naturopplevelse!!!!! Så ufattelig surt å glemme minnekortet...men du glemmer det nok ikke til neste gang;)! Hygg deg med gjestene og ha en herlig helg!

    Klemmer!

    SvarSlett
  9. Oiioii! Det hørtes både kult og skummelt ut! ;)

    Sånn klokke som du har blogget om i inlegget under har jeg hjemme også. De er veldig fine!

    God helg!

    - Ellen

    SvarSlett
  10. Det må ha vært en flott opplevelse! Naboen vår i Sverige forteller at han ofte ser ulvespor- og noen ganger ulv når han går tur med hunden sin. Det virker ikke som folket i Värmland er like redde for ulv som vi nordmenn synes å være ;-) Bjørn derimot vil jeg ha litt mer respekt for å treffe ;-)
    Ha en riktig fin helg!
    Stein

    SvarSlett
  11. Litt av en opplevelse. Skummelt spør du meg. Ja, er det ikke typisk, i en slik situasjon har man selvfølgelig ikke kamera.
    Ha ei fin helg da. Klem

    SvarSlett
  12. Man bir så ydmyk i møte med storslått natur!
    Så spennende å få være i nærkontakt med ulven :)

    Godt at dere fikk hundene inn i bilen før de fikk lukten av den!

    Klem Anita

    SvarSlett
  13. Oj oj, det var litt av en opplevelse! Så synd med minnekortet.
    Jeg traff også på to ulver for noen år siden, midt i et boligfelt i Skien på blanke formiddagen! Trodde nesten ikke mine egne øyne, og hadde ikke kamera dessverre.
    Vi får klare oss med minnene om det vi har sett. :-)

    SvarSlett
  14. Gudhjepemeg for en historie! Tusen takk for at du deler den, og så heldig at jeg slumset innom deg her akkurat i natt.. :-)

    SvarSlett
  15. Wow. Så spennende. Regner med at det bobla skikkelig i magen din. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Føler at en blir tatt skikkelig godt imot når en starter med blogging. Det er utrolig moro at dere erfarne bloggere tar dere tid til å se innom. God lørdag til deg Jorunn
    Klem fra irene

    SvarSlett
  16. Wow hadde blitt livredd jeg,de er jo farlige da,kan være ihvertfall. Vakre er de jo men...er glad det gikk bra. TENK OM BILEN HADDE VÆRT LANGT UNNA OG DU HADDE VÆRT ALENE. Vær forsiktig.
    Klems:)

    SvarSlett
  17. Fy søren så tøft! Ble skikkelig misunnelig jeg nå! Skikkelig ergelig med kamera, men opplevelsen kan ingen ta fra deg!

    Heldig som bor i et område som gir muligheter for slike opplevelser. Ha en fortsatt god helg.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  18. For en opplevelse da!!:)
    Bra at hundene ikke oppdaget ulven da & at dere fikk dem raskt i bilen:)
    Synd med kamera da:(

    Ha en fin helg.

    Klem

    SvarSlett
  19. Wow for en naturopplevelse! Det slo litt ekstra vil jeg tro...ja er det ikke typisk med sånn som minnebrikken du!

    Ha en flott uke!
    Klem fra Katharina

    SvarSlett
  20. Så artig å lese om en slik opplevelse...og se at det finnes andre som synes det er spennende.

    Jeg skulle gjerne hatt en slik opplevelse selv...elsker å møte på ville dyr ute i naturen.

    Før i tiden da jeg bodde nærmere skogen, gikk jeg ofte tur sent på kvelden eller om natten for nettopp å få slike opplevelser med skogens dyr. Har aldri hatt gleden av å se ulv, ei heller bjørn, men har vært så nær bjørn at avføring fortsatt var rykende fersk. Synes det var imponerende å se fotavtrykkene til bjørnen, fulgte de et stykke men så ville ikke min tur venninde mer...
    Min familie mener jeg er gal som liker å møte elg og andre ville dyr på tur...mulig det...men har kun hatt positive opplevelser av dette...man må bare passe seg for å provosere dyrene...

    SvarSlett
  21. Wow så heldig du var! Min likla nakenhund hadde ikke klart seg lenge mot en ulv...hehe...

    Emma

    SvarSlett
  22. For en spennende opplevelse!
    Egentlig litt for spennende i min verden. Jeg tror jeg hadde blitt livredd! Men, også veldig artig å få se en ulv i naturen!

    Bra dere rakk å få inn hundene.

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  23. Hej på dej...
    Vi bodde i Gräsmark innan vi flyttade till Charlottenberg och där hade vi en varg som var runt vårat hus. Det var både skrämmande och spännande. Tjejerna hade en bit till skolbussen och det var inte så kul,så jag hade dem under uppsikt. Tror inte att vargen skulle ha angripit dem,han var i stort sett tam och ensam,men man vet ju aldrig.
    Kram på dej och välkommen på påskbasaren jag ska ha i Köla,därjag hade julbasaren.
    AstaLena

    SvarSlett