søndag 15. juni 2014

Sorg

Gyllene Ridgens Papito
01.02.2004 - 13.06.2014

Jeg husker som det var igår den dagen jeg kom for å plukke ut en valp hos Kennel Gyllende Ridgen, vi hadde mistet vår Ridgeback gutt som rakk å bli nesten 11 år og var på utkikk etter en ny hannhund. Jeg var veldig heldig og fikk lov til å velge valp først, øynene og hjertet mitt fant deg med en gang. Du var det største og lyseste i kullet, allerede i valpekassen var du et blikkfang.


Det var en lykkens dag den dagen jeg kom for å ta deg med hjem til oss og hver dag siden det har vært en sann glede. Det har vært et stort privilegium å hatt deg som et fullverdig familiemedlem i 10 år, 4 måneder og 13 dager.


Du var veldig rolig og balansert som både valp, unghund og voksen, litt valpestreker kunne du jo....tøflene våre var veldig populære å tygge på og hvis du kunne stjele litt mat fra kjøkkenbenken så gjorde du det i en periode også.


Du var litt som oksen Ferdinand...her sitter du på golfbanen på Losby og lurer på om du skal ta deg et bad. Du vokste veldig fort i unghundperioden og det var lett å glemme hvor ung du var på grunn av størrelsen.


Du var ikke av den typen som spratt opp i full fart når jeg kom med halsbåndet og skulle ta deg med ut på tur...neida, du var ganske laidback. Men da vi først var ute så gikk det unna! Vi var litt innom utstilling, agility og spor, men det ble ikke så mye ut av det...vi var litt late begge to du og jeg på den fronten der. Flotte skogsturer har det derimot vært mange av!


På vei til feriehuset i Sverige stoppet vi mange ganger på stranden her i Gräsmark. Her har vi tatt med mange av hundevennene dine som kom på besøk til oss....som dere lekte, badet og koste dere på denne stranden.


Her står du foran porten i Sverige, så staselig og flott! Jeg husker godt da du var unghund, vi tok tog, buss og trikk for sosialiseringstrening.....det var så mange som snudde seg etter deg. Vi ble stoppet i Frognerparken av turister som ville ta bilder sammen med deg.


Her er du sammen med "broren din".....han er på ferie i Thailand og er sønderknust over at du er borte og han ikke fikk være hos deg til det siste....vi visste jo ikke at alt skulle skje så fort.


Din vakre mor Cirka til høyre, din nydelige søster Gadi i midten og så deg til venstre....dere er alle borte nå. Tragisk så døde din søster bare 3 dager før deg....det er nesten ikke til å tro at dere skulle bli borte samme uke.


Da du tok eldrehundsjekken hos veterinærenjanuar i år så viste blodprøvene at noe ikke var helt som det skulle, Vi kom tilbake 1 måned etter for å ta samme prøver igjen og da var verdiene ytterligere forhøyet. Etter får dager ble det tatt utvidet blodprøver og urinprøve som ble sendt til Tyskland. Det tok sin sin tid før du fikk diagnosen multipellt myelom - benmargskreft. Det ble tatt røntgen, men de fant ingen svulster. Du ble litt stivere i kroppen, ville ikke gå de lange turene lengre....men like glad og hadde i høyeste grad livsgnisten der. Du gikk på spesialfor og fikk tabletter mot stivheten. Vi prøvde ut Prednisolon på deg, men det ble du dårlig av så da trappet vi ned etter bare 1 uke. Så ble det akutte øyeproblemer på kvelden 12 juni, jeg ringte med en gang til veterinær og fikk time dagen etter. Du hadde det vondt, jeg kjenner deg så godt at det kunne jeg se og da visste jeg at du måtte få slippe. Du fikk en verdig og helt smertefri avslutning på livet...alt gikk så stille og rolig for seg. Det å gå ut fra veterinæren med halsbåndet ditt i hånden, kjøre hjem og møte stillheten, se den tomme hundesengen, matskålene var helt hjertskjærende vondt. Pappan din og jeg har felt mange tårer og gjør det fortsatt. Mange som har hatt gleden av å bli kjent med deg har felt noen tårer da de fikk beskjeden om at du er borte. Vi var mange som var glad i deg, gutten vår!


Jeg vet at du har hatt en godt hundeliv, du har hatt familien din rundt deg bestandig og du har vært høyt elsket. I morgen tidlig skal vi hente deg hos veterinæren og kjøre deg til dyrekrematoriet og få urnen din med oss hjem igjen. Det skal bli litt godt midt oppe i all sorgen.

Takk for alle de gode årene og for den flotte hunden du var. Vi savner deg så utrolig mye!

20 kommentarer:

  1. Så trist å høre at du har mistet hunden din. Det er som å miste ett kjært familiemedlem.
    Har vært igjennom det sjøl, så jeg vet hvor stille det blir. Men det er oppe i all sorgen over en
    kjær firbent venn godt å tenke på at han slapp å lide. En vanskelig men riktig avgjørelse å ta.
    Ønsker deg mange fine dager tross tapet.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  2. Å, kjære Jorunn ღ
    Hjertet mitt gråter, tårene renner...
    jeg føler så med deg søteste ღ
    Fine Papito gutten deres, jeg
    kan ikke fortstå helt hvor vondt
    dere har det nå...Utrolig trist å
    høre Jorunn... Jeg må si jeg
    gruer meg til den dagen min
    lille Bamse ikke er mer - jeg
    kan ikke tenke på det en gang
    Ta godt vare på minnene, så
    møtes dere kanskje en gang
    Sender deg en stor klem og
    vit at jeg tenker på deg ღ klem
    fra Mette

    SvarSlett
  3. Kjære Jo,

    Sorry for tapet av Papito, dessverre en dag dyrene er borte, ta en bit av oss, men er de gode minnene, vakre bilder av brikker så glade vi tilbrakte ved siden av dem.

    Henry fortalte meg å fortelle deg at du har styrke og ikke gi opp.

    Du holder deg godt, og Gud som hjertet ditt du.

    Big Kiss Pri og Henri

    SvarSlett
  4. Å kjære dere Jorunn, jeg feller noen tårer med dere...Vet veldig godt hvordan det er og tiden dere går igjennom nå.
    Så fantastisk heldig hundene deres var som fikk en familie som kun ville det beste for han. En virkelig vakkert hundeliv har han hatt.Sender dere de varmeste klemmer,Vibeke

    SvarSlett
  5. Kjære dere så trist, nydelige Papito gutten med de vakre øynene. Jeg ble litt satt ut nå og vet at sorgen er nesten ikke er til å bære. Vi snakker av og til om det her hjemme nå når Bella har blitt 8 år, og jeg sier at jeg alltid skal ha en Ridgeback. De godeste hundene, så kloke og trofaste, som du skriver laidback. Vi tenker på dere, klem fra Eli og Bella.

    SvarSlett
  6. Åååå huff dette var veldig trist.......For en nydelig nydelig hund.
    Måtte grine litt her nå....føler så med dere.

    De varmeste klemmer fra meg.

    SvarSlett
  7. Kjære Jorunn
    Så trist, å høre at, dere har mistet den kjære hunden deres.
    Så fint du skriver, og så fine bilder, av ein fin bestevenn. Han har hatt ein fin familie, og et godt liv.
    (kanskje han løper sammen med sin mor og søster nå, vet ikkje eg).
    Sender ein lang varm klem,

    tårene triller her,

    SvarSlett
  8. Min kjære Jorunn, jeg er så lei meg for at din elskede hund er død for meg!
    Siden jeg også har en hund, og allerede har en nedgravd, vet jeg hva du føler nå.
    Viner stille rundt ham, hjelper det mye!
    Hvis du gråt nok til hunden din, så bare holde de fantastiske minner om ham. Du har allerede skrevet en så fin tekst i bloggen din.
    Jeg tenker på deg og trykker deg veldig mye!
    Rosine ♥

    SvarSlett
  9. Marula har ventet på han <3 De har det begge bra nå, uten smerter og i sin beste alder! Tenker på dere!

    SvarSlett
  10. Så trist å miste en god venn! Det føles nok tomt etter han.

    SvarSlett
  11. Så fint du har skrevet om den vakre hunden din. Jeg har en hund selv som fyller opp hjertet mitt, så jeg kan forestille meg sorgen. Men takk for at du delte, fint å lese om et så elsket familiemedlem. Klem fra Merete

    SvarSlett
  12. So sorry to read this...i can almost feel your pain...wishing you all the best...big hug from me...x !

    SvarSlett
  13. Så triste nyheter! Føler sånn med dere! En varm klem fra meg Jorunn!

    SvarSlett
  14. Dette var trist å høre <3 Man blir virkelig glad i dyrene sine. Sender deg en god klem.

    SvarSlett
  15. Så trist å høre, Jorunn. Det er tydelig både av tekst og bilder at han har hatt et godt liv hos dere.
    Klem til deg <3

    SvarSlett
  16. Tusind varme tanker og knus til dig.
    Jeg bliver så ked af det på jeres vegne - og bliver også selv så trist. Det er ikke længe siden vi mistede vores gamle "grå-næse" - eller det føles ikke længe siden. Og jeg husker tydeligt sorgen.

    Susan

    SvarSlett
  17. Uffda,dette var trist å lese:(
    Forstår at dere har hatt et veldig godt forhold til hunden,så dette var leit.
    Varme tanker sendes.
    Klem Caroline

    SvarSlett
  18. Forferdelig trist å lese at dere har mistet den kjære hunden deres :(. Føler med dere ♥. Man blir så uendelig glad i dyrene sine. Et vakkert innlegg uansett, som lyser av gode minner og kjærlighet. Stor klem ♥

    SvarSlett
  19. Hei kjære vennen.
    Så leit dette var,tårene bare renner her. Herlige vovsen din,jeg ble så
    lei meg da jeg kom hjem og gikk inn på bloggen din Jorunn. Han har
    hatt et fantastisk liv hos dere, det er lett å se. Et herlig innlegg har
    du laget om ham. <3
    Stor bamseklem.

    SvarSlett