fredag 19. september 2014

Funn på finn og nytt spisebord





Det hele begynte med at jeg gjorde et kjempekjøp på finn.no der jeg fikk kjøpt 4 spisestuestoler Alexander fra Home & Cottage med lintrekk for bare 1000 kroner....det var omtrent gratis. Stolene var i tillegg nesten ikke brukt. Jeg var fra før lei av de gamle rokokkostolene fordi de ikke var gode å sitte på i lengden, men tenkte ikke på høyden på det gamle spisebordet. Fordi stolene har armlener så gikk det ikke å skyve de innunder bordet fordi bordet har en list under bordplaten...jeg var sååå skuffet fordi jeg hadde gledet meg så mye til å bruke de nye stolene. Nå måtte jeg finne et nytt spisebord som ville passe stolene, men alle jeg likte kostet fra 7000 og oppover og det ble for dyrt. 

Har både kjøpt og solgt mye på finn.no før så da begynte jeg å se etter et brukt spisebord på der. Jeg fant en annonse der det var en mann som skulle selge et bord han hadde laget. Bordet var kjempefint, men hadde ikke helt det understellet jeg ønsket meg. Jeg tok kontakt og spurte om det var mulig å få laget et annet type understell og det var det..jeg kunne bare sende bilde av et bord med understell jeg likte så skulle han lage det for meg. Det tok 14 dager fra jeg bestilte til bordet stod i stuen. Bordet er laget av lekretre, bordplaten er 8 cm tykk...den er så massiv og veier sikkert mellom 80 til 100 kilo. Størrelsen jeg valgte var 1.75 m langt, 1.10 m bredt og høyden er 78 cm. Bordet kostet 3200 kroner ubehandlet, vi avtalte for 600 kroner ekstra at han skulle beise det for meg og lakkere selve bordplaten til slutt for å slippe å få vannmerker etc. Frakt kom i tillegg, den var også til en fornuftig pris. Jeg valgte en beis fra Jotun, Lady Pure Nature og fargen het Mokka 9048. Vi avtalte at han skulle sende bilde etter første strøk siden det er ganske stor forskjell på ett og to strøk....og det holdt med ett strøk for meg. Bordet ble levert hjem til meg som avtalt og jeg er så glad og fornøyd med dette kjøpet og så til den prisen: 3800.- (frakt 400.-)



Det som gleder meg ekstra er at bordet er laget av norsk lerketre og håndlaget, dette er solide saker og kan ikke sammenlignes med masseproduksjoner fra f.eks Asia.

Hvis noen her kunne tenke seg å bestille møbler fra superhyggelige og dyktige Ivar fra Selbu så kommer kontaktopplysninger her:
Ivar Tomashaugen Kjærnsmo
E-post tomashaugen@hotmail.com
Ivar har annonse liggende ute på finn, se her.



Jeg solgte den gamle svenske lysekronen min fordi jeg hadde lyst på en annen type lampe og finansierte dermed bordet på den måten:) Nå har jeg bestilt en ny lampe...den på bildet over....Jeg solgte også den gamle døren som stod i stuen (den skal forresten bli dør i et drivhus), det gamle danske jernvinduet (skal bli vindu i en kjeller på en gammel gård), den gamle Emma stolen og andre ting jeg følte ikke passet inn lengre. Jeg merker jeg går litt tilbake til min gamle stil som var mer rustikk. Nå som den gamle døren er borte har jeg fått plass til den store gamle planten min ...den har stått på et soverom i noen år nå og holdt nesten på å dø...nå kommer den til å trives igjen, har nemlig hatt dårlig samvittighet for denne planten som jeg har hatt i over 30 år.


Her er også en kul lampe i skinn, den vurdere jeg å ha i yttergangen. Disse lampene kommer fra Nederland...samme firma som de gule lampene jeg har i gangen og prisene er ganske fornuftige. Det er sykt mange lekre lamper fra denne produsenten!! Nomi heter importøren.

Helgen er her og det ser ut til å bli flott værmessig sett nok en gang. Vi skal ut på noen småturer med valpen vår, litt til skogs og litt langs et vann...det er ikke særlig langt vi kan gå foreløpig siden han er så liten:)

ØNSKER ALLE SOM TITTER INNOM EN FLOTT HELG!
Klem fra Jorunn

16 kommentarer:

  1. Så flott bord Jorunn, helt nydelig. Nyt helgen med Pinto, klemmer Berit og Diva

    SvarSlett
  2. Stilig! Trenger bare ett ord for å beskrive den nye looken i stua di.
    Utrolig fint at man både kan kjøpe og selge på Finn, er innom der hver dag sjøl jeg.
    Håper dere får en superfin helg med lilletassen, han er så søt.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Bordet var råfint!!!
    Å for en service,tenker det kommer endel ekstra oppdrag på ham etter dette innlegget;)
    Ønsker deg en fin høsthelg,selv vender vi nesen mot sydligere strøk inatt,gleder meg:)))
    Klem Caroline

    SvarSlett
  4. Bordet er kjempefint! Og for en service; både tilpasning og beising... Skulle gjerne bestilt noe hos han jeg også, men det blir nok ikke så enkelt med frakten når jeg bor i DK... Men jeg skal notere meg kontaktopplysningene hans :-) Kule lamper også :-)
    Ønsker deg en riktig god helg :-)

    SvarSlett
  5. Stolarna var bästa fyndet! Och bordet är
    rena drömmen, att det är handgjort i Norge
    är ett stort plus. Har önskat mig ett liknande bord,
    har en tjock stock på sjöbotten som jag vill bärga.
    Men maken och sonen klarade inte få upp den, om
    vi får upp den ska den bli ett bord....
    Ha en bra helg
    Kramar/AM

    SvarSlett
  6. Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Så flotte ting du har fått tak i, det er mye gøy på Finn! Ha en flott helg!

    SvarSlett
  7. For en nydelig spisestue du har fått deg! Det var så lekkert, bordet var jo bare så flott! Syns det ble fint med en litt mer rustikk stil hjemme hos deg! WOW, for en plante, den var flott! Så flink du er som har klart å holde liv i den så lenge! :) Mye fint å finne på Finn om man bare leter litt. Sofaen min er kjøpt på Finn og jeg er såååå fornøyd med den! :) Ønsker deg en riktig fin helg Jorunn, kos deg med valpen og så snakkes vi snart igjen! (Bare en uke til jeg setter kursen hjem, gleder meg sånn til å komme hjem til hula mi! :))

    SvarSlett
  8. sie haben ein wunderschönes zuhause und sehr schön dekoriert!!! die lampe ist coooool!!! liebe grüße von angie

    SvarSlett
  9. Så fin og flot både stole og bord. Jeg kan lide stilen.
    God weekend til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlett
  10. Tittar in och önskar dig en härlig lördag!
    Kram Agnetha

    SvarSlett
  11. Wow så flott dette ble!
    Skal si du var heldig som traff på en så dyktig mann :)
    Gøy med forandring!
    Ha en flott søndag ;)
    Klem Mirjam

    SvarSlett
  12. Fantastisk bord! Og så fint å ha et møbel til en grei pris som i tillegg er håndlaget ;o)

    SvarSlett
  13. Hei vennen.
    Wow såå stilig spisegruppe. Bordet var skikkelig flott og robust og stolene ser veldig gode ut å sitte i. Herlig spisestue. :)) Kjempefine de lampene og. Må ta en titt inn hos Ivar jeg også. :))
    Ønsker deg en finfin uke flinke.Jorunnmor.
    Klem.

    SvarSlett
  14. Så spennende at du driver å forandrer hjemme hos deg. Jeg liker den "nye" stilen din utrolig godt! Og den 30 år gamle planten din er fantastisk fin! Jeg er imponert over hvor lenge du har holdt liv i den :) Spisebordet og stolene var jammen fine, utrolig kjekt når man kan gjøre så gode kupp! Vi leter også etter spisebord for tiden - har allerede bestilt stoler fra det store utland. Men det er lang leveringstid ;)

    Ønsker deg ei riktig fin uke!


    Smil fra LIte hi

    SvarSlett
  15. Utrolig stilig, jeg elsker bildene dine :-)
    Ønsker deg en fin uke (og hils den skjønne vofsen)
    :-) Merete-smil :-)

    SvarSlett
  16. Hi ! I love your home and your blog ,, you have a new follower from Chile
    Angelica

    SvarSlett